Dyrt og sentralt eller billig og avsidesliggende?

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Avsidesliggende eller sentralt?

Avsidesliggende og billig
6
60%
Sentralt og dyrt
3
30%
Noe annet (vennligst spesifiser)
1
10%

Total votes: 10

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Dyrt og sentralt eller billig og avsidesliggende?

Post by Terje »

Jeg la merke til at Damien i en annen tråd her på forumet klagde over at det er dyrt å bo i Trondheim.

Kan hende mente han kun at det blir dyrt med alle utgifter til mat, reise, o.l., men jeg tolka det nå engang slik at han mener husleiene er dyre.

Selv har jeg unngått det problemet, ved å bosette meg litt i utkanten av Trondheim, hvor prisene er litt mindre stive enn i andre deler av byen. Her oppe på Jacobsli betaler jeg 2.500 kroner i måneden, pluss strøm, som sjelden kryper over 100-150 kroner per måned. I tillegg går det stattfullt av busser forbi, og det er kort vei til NTNU Dragvoll, hvor jeg studerer, så alt i alt synes jeg fordelene klart overveier ulempene.
Når jeg bruker litt mindre enn gjennomsnittet på å bo, blir det jo også naturligvis mer å kaste etter tegneserier, bøker, CDer og DVDer, i tillegg til at jeg for de 2.500 kronene får 20 kvadrat å boltre meg på, pluss oppholdsrom (som deles med tre andre). Strengt tatt bor jeg bedre her enn i Molde, hvor jeg betalte like mye for under 10 kvadrat og zero oppholdsarealer.

Men hva velger dere? Vil dere bo sentralt, hvor det er kortere tid til butikker (selv må jeg gå i ca 15 minutter for å handle dagligvarer, mens andre forretninger ligger stort sett 20 minutter unna med buss), utesteder, interregionale kollektivtransporttilbud, og hvor det er mer "hipt" (eller hva det nå er ungdommen sier i dag :P) å bo?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Det er jo alltids best å bo sentralt, men er jo ikke alltid økonomien tillater det. Jeg har ikke helt bestemt meg hva jeg skal etter videregående, men akkurat nå så har jeg lyst til å gå industriell økonomi på NTNU. Da har jeg lyst til å bo nærme skolen, slik at jeg slipper å ta bussen dit. Har ikke sett så mye på prisene, men det kan jo være en ide å finne noen andre å bo sammen med, da blir det ihvertfall billigere, og så slipper man gjøre alt husarbeidet selv :p

Dragvoll, er det det grågrønne bygget man kan kjøre under? Har vært litt i Trondheim, siden bestemor bor der.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Jeg også overveide industriell økonomi og teknologiledelse, siving på ntnu - gløshaugen, det hørtes ut som et fint studium. For min del gikk valget ut på hva jeg ønsket å bedrive med livet mitt, og da ble valget medisin. Og når man har valgt studium, så velger man vel å studere dette nettopp på det stedet i landet som tilbyr det største utvalget av eksperter og forskning? Ergo Oslo. Samt at jeg selvsagt ønsket meg til Oslo da! :D

Jeg bor på en studenthybel her i oslo, rettere sagt litt ovenfor ullevål stadion. Her har jeg tolv kvaderat og deler kjøkken og bad med seks andre hyggelige studenter. For dette betaler jeg 2300 i måneden cirka. Da er alt inkludert - strøm, bredbånntilknytning, kabel, vaskemaskinbruk + telefoni (dvs - vi betaler 12 kr pr vask, og telefon kommer egentlig utenom, men jeg har reknet dette inn i prisen), trappevask, vaktmesterarbeid etc etc... I tillegg til dette er det nærme skolen. Butikk omtrent 100 meter lenger nede i studentbyen (rema 1000, billig og greit), hybelen min ligger ikke ut mot veien, så jeg plages ikke av trafikk, og det er nærme ullevål t-banestasjon, og det går busser forbi minst fire ganger i timen. Ligger også slik til at man kommer seg greit opp og ned til byen på sykkel om man har litt god tid. :wink:
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Vel egentlig bare sånn generelt at det er dyrt å studere jeg mente. Jeg betaler da 3000 + strøm. Å i det fina gamle huset går det med en del størm! Huff, kunne vel fått det mye billigere, menmen.. Klarer meg godt. Sper på stipendet med litt jobbing så blir det bra! Bor jo egentlig ikke så veldig sentralt jeg heller da, Valentinlyst for dere som vet hvor det ligger. Prøvde å komme meg litt nærmere skolen, så klarere jeg meg uten busskort.
Det er aldri dumt å finne noen å dele leilighet sammen med da. Man kan jo alltids bo på studentbyene, men en del er nokså slitt, å heller ikke så veldig billige.
Skal man bo nede i midtbyen blir det jo selvsagt mye dyrer, å må jo innrømme at det hadde vært moro å bo der, men trives egentlig godt der jeg er nå. Men noen er heldige å finner skikklig billige steder å bo i sentrum også. Ellers er der da butikker i nærheten her også, å jeg er vel ikke så veldig mye ute at jeg trenger å bo nær utestedene. Trives godt på nattbussen jeg! :D
Eivind wrote:Dragvoll, er det det grågrønne bygget man kan kjøre under? Har vært litt i Trondheim, siden bestemor bor der.
Det er Gløshaugen, Dragvoll ligger liksom litt lengre oppi gokk! :lol: Neida, ikke så ille da, men det er ikke så veldig sentralt egentlig.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Litt off-topic, først:
Eivind wrote:Jeg har ikke helt bestemt meg hva jeg skal etter videregående, men akkurat nå så har jeg lyst til å gå industriell økonomi på NTNU.
Det tror jeg vil være et godt valg, dersom du liker det. Det er knapt en utgivelse av Under Dusken (et slags studentmagasin for Trondheimsstudentene) som ikke inneholder en artikkel eller notis om hvor etterspurte de industrielle økonomene til NTNU er. Linjeforeninga deres har visstnok et sykt godt samarbeid med næringslivet rundt omkring...
Eivind wrote:Da har jeg lyst til å bo nærme skolen, slik at jeg slipper å ta bussen dit.
Ind.øk. er vel på Gløshaugen (:P), og Gløshaugen ligger slik til at nesten hva som helt er nærme. Det går voldsomt mange busser forbi, bare noen hundre meter fra Hovedbygget, i tillegg til at det går ei egen rute langs Høgskoleringen, og ei anna rute rundt Gløs på andre sida. Det er nesten mer sentralt enn Midtbyen. :P
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Eg bur relativt avsides no, 20 min med buss, og trass i ulempene må eg sei eg foretrekker det eg kan få for dei 800 kronene eg sparar per månad her samanlikna med der eg burdde før framfor å bu meir lettvint til.

Dog ville eg ikkje meint dette dersom det ikkje var ein daglegvarebutikk i nærleiken her - det er det, og det er eit must.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

terje wrote:Litt off-topic, først:
Eivind wrote:Jeg har ikke helt bestemt meg hva jeg skal etter videregående, men akkurat nå så har jeg lyst til å gå industriell økonomi på NTNU.
Det tror jeg vil være et godt valg, dersom du liker det. Det er knapt en utgivelse av Under Dusken (et slags studentmagasin for Trondheimsstudentene) som ikke inneholder en artikkel eller notis om hvor etterspurte de industrielle økonomene til NTNU er. Linjeforeninga deres har visstnok et sykt godt samarbeid med næringslivet rundt omkring...
Jepp, jeg tror det vil passe meg bra, siden jeg både liker økonomi og realfag. Perfekt kombinasjon ;)
terje wrote:
Eivind wrote:Da har jeg lyst til å bo nærme skolen, slik at jeg slipper å ta bussen dit.
Ind.øk. er vel på Gløshaugen (:P), og Gløshaugen ligger slik til at nesten hva som helt er nærme. Det går voldsomt mange busser forbi, bare noen hundre meter fra Hovedbygget, i tillegg til at det går ei egen rute langs Høgskoleringen, og ei anna rute rundt Gløs på andre sida. Det er nesten mer sentralt enn Midtbyen. :P
Ah, fint det var der jeg trodde Dragvoll var. Gløshaugen er jo forholdsvis sentralt da, og hvis jeg skal ha bil så er det vel innafor bomringen? Eller når jeg var i Trondheim sist, så var det to bommer fra Nardo inn til sentrum :? Men så skulle man bare betale på en av dem :roll:
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Eivind wrote:
terje wrote:
Ah, fint det var der jeg trodde Dragvoll var. Gløshaugen er jo forholdsvis sentralt da, og hvis jeg skal ha bil så er det vel innafor bomringen? Eller når jeg var i Trondheim sist, så var det to bommer fra Nardo inn til sentrum :? Men så skulle man bare betale på en av dem :roll:
Gløshaugen ligger vel mellom bomringene. En har den ytre, og så er det er rett rundt midtbyen. Men hvis man betaler i den ene, så har man overgang i en time. Dessuten så er den grstis etter kl 6, å i helgene. Men vinterstid er det jo piggdekkavgift da! :(
De sier da også at bomringene forsvinner over nyttår, men det tror jeg ikke før jeg får se det.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Men faktum er jo at dersom man bor nært gløs så trenger man jo ikke bil. Ergo ingen bompenger. :D
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Damien Frost wrote:De sier da også at bomringene forsvinner over nyttår, men det tror jeg ikke før jeg får se det.
De sier dessverre at de skal holde det løftet, ja. Men jeg håper politikerne ombestemmer seg. Området rundt Elgseter Bru (rett nedenfor Samfundet/Gløs) er jo et av Nord-Europas mest forurensa, og på dager med mye svevestøv om vinteren har det faktisk blitt registrert en markant økning i antall "hjertefeil" (dvs. hjerteattak og lignende).
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

terje wrote:
Damien Frost wrote:De sier da også at bomringene forsvinner over nyttår, men det tror jeg ikke før jeg får se det.
De sier dessverre at de skal holde det løftet, ja. Men jeg håper politikerne ombestemmer seg. Området rundt Elgseter Bru (rett nedenfor Samfundet/Gløs) er jo et av Nord-Europas mest forurensa, og på dager med mye svevestøv om vinteren har det faktisk blitt registrert en markant økning i antall "hjertefeil" (dvs. hjerteattak og lignende).

:lol: Konsist og fint! :P
:wink:

Men temaet ditt er alvorlig nok - forurensning og påfølgende helseskade. Visste dere at folk som bor i byer har langt større sjans for å utvikle astma enn folk på landet (barn, mener jeg) ? Og luftforurensing er knyttet (ikke i like stor grad som røying, men likevel) opp mot atherosklerose (såkalt åreforkalkning) ?

Men det er jo fint for dem som trenger bil da at de slipper å betale så inmarri mye. Jeg forstår godt dem som klager på bomringene.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Nja, det er jo bare 15 kroner for hver passering, og det ser ikke ut til å plage så mange - jeg får nesten magesår av å stå på en bussholdeplass og se på alle bilene som passerer - så godt som hver eneste en har kun en person. Har ikke folk hørt om global oppvarming, luftforurensing, kollektivtransport, eller "carpools"? :x
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Heilt einig. Det er horribelt. Er nesten så ein får lyst til å innføre maksbruk av bil for enkeltpersonar per dag. :x
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

terje wrote:Nja, det er jo bare 15 kroner for hver passering, og det ser ikke ut til å plage så mange - jeg får nesten magesår av å stå på en bussholdeplass og se på alle bilene som passerer - så godt som hver eneste en har kun en person. Har ikke folk hørt om global oppvarming, luftforurensing, kollektivtransport, eller "carpools"? :x
Brukte 35 min på en busstur som vanligvis tar 15 min pga at det bare kjørte en person i alle bilene! Blir for dumt! Hvis jeg hadde hatt bil, hadde jeg tatt bussen alikevell!
ludde
Hengiven
Hengiven

mhm

Post by ludde »

Ja det har seg slik at alt for mange tar bilen alene, så de likså godt kunne tatt buss. Jeg tar bilen til jobb når jeg har råd. Da bruker jeg tyve min inn til sentrum. Med kollektiv må jeg gå til bussen, som bruker fem min til t-banen (ja oslo) så må jeg vente der i et kvarter. T-banen bruker 35 minutter til sentrum når den er i rute. så må jeg gå i et kvarter fra stasjonen til jobben. Da har jeg brukt fra jeg står opp, en og en halv time.
Så jeg skal si det at når det er vinter eller som nå, regn og null grader om morgenen, så er det vanskelig å ikke ta bilen. Men når dama skal samtidig på jobb som meg tar jeg henne med inn til sentrum hvor hun tar tbanen videre. Men om sommeren har jeg lite skrupler med å ta kollekiv.
Mulig jeg høres kresen ut. Født og oppvokst i Oslo... ja... :oops:
Post Reply