Juletråden

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Locked

Er det snart jul igjen??

Ja!! Jippi!!!
12
75%
Hva? Allerede??
1
6%
Denne tråden er laget alt alt for tidlig!!
2
13%
Jeg boikotter jul før den 20. desember!
1
6%

Total votes: 16

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Juletråden

Post by Ceres »

Tenkte vi trengte en juletråd! :D Her er det mange tema som bør adresseres. Hvor skal vi begynne? Nedenfor følger noen julerelaterte spørsmål - velg ett eller alle visst du vil, og skriv litt!

- Hva spiser du/liker du å spise på julaften?
- Har du kjøpt julegaver enda?
- Kommer jula for tidlig? (Er denne posten for tidlig?? :wink: )
- Har dere fått dere julekalender enda? Eller holder det med tv-julekalendere?
- Noen som har fått med seg om det kommer noen bra julekalendere på tv i år? Noe som kan matche nissene på låven?
- Tror du på nissen?
- Er dette en tåpelig tråd?
- Liker du marsipan? Kanskje det bare er jeg som forbinder marsipan med jul...
- Hva er din yndlingsjulesang?
- Går du julebukk i romjula?
- Nytt spørsmål: Har du spesielle ønsker (julegaver)?
- Har du andre spørsmål som burde tilføyes lista?

Vel... Siden jeg starter tråden kan jeg vel begynne! :D

Jeg gleder meg til jul! Det skal bli noen fine dager! Da skal det spises marsipan, og ribbe på julaften, pinnekjøtt på en av de påfølgende dagene. Har mistet litt av min barndomstro på nissen, desverre... :wink: Men det er ikke så alt for mange år siden forrige gang jeg gikk julebukk. Sammen med småsøsken vel og merke. Selv liker jeg glade jul. (Julesang, altså.) Den er vakker. Spesielt når den synges av en sopran. Deltar nok ikke på særlig mange juletrefester lenger, og må desverre si at de fleste julesangene mangler både strofer og vers i hodet mitt.

I fjor sendte mamma og lillesøstra mi meg en julekalender til meg - alene på hybelen. Det tviler jeg på at skjer i år, men det var koselig i alle fall. Pleier å oppdatere meg litt på julekalender-tv-programmene i starten av desember, og håper virkelig en av kanalene har fått det til i år. Det er litt kjekt! Eller er det jo en evig tradisjon med tre nøtter til askepott den 24.

Jeg har ikke kjøpt en eneste julegave selv enda, men jeg har overført penger til andre, og alliert meg med dem slik at vi kjøper gavene sammen, og det fungerer utmerket for min del. :lol:
Last edited by Ceres on Tue Nov 22, 2005 19:00, edited 1 time in total.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Re: Snart jul!

Post by Eivind »

God ide!
Ceres wrote:Hva spiser du/liker du å spise på julaften?
På julaften er det pinnekjøtt og medisterkaker. Nydelig! Ribbe har jeg aldri spist tror jeg.
Har du kjøpt julegaver enda?
Nei, ikke enda. Fortsatt god tid.
Kommer jula for tidlig? (Er denne posten for tidlig?? :wink: )
Ja, når det gjelder juleøl og julemarsipan, så kommer jula for tidlig. Julemelka er vel det eneste varen som kommer til rett tid.
Har dere fått dere julekalender enda? Eller holder det med tv-julekalendere?
Har ikke fått noen julekalender enda, men regner med å få en sjokoladekalender av mormor.
Noen som har fått med seg om det kommer noen bra julekalendere på tv i år? Noe som kan matche nissene på låven?
Nei, tror det blir vanskelig å matche nissene på låven.
Tror du på nissen?
Nei, men jeg gjorde jo det når jeg var liten, selv om jeg hadde en stor mistanke om at det var mamma eller pappa som la godteri i strømpa mi. Julenissen kom forøvrig aldri hjem til oss, men syns ikke jeg har gått glipp av noe der.
Er dette en tåpelig tråd?
Absolutt ikke, litt vanskelig å svare på, med tanke på alle quotesene :p
Liker du marsipan? Kanskje det bare er jeg som forbinder marsipan med jul...
Marsipan er digg, men skjønner ikke at de bare kan selge det 3 måneder før jul og påske :roll: Hva skjer med kapitalistene?
Hva er din yndlingsjulesang?
Det må være en engelsk en *blar på iPoden* Happy Xmas (War is Over), hørte faktisk på den istad, første julesang siden februar el no :p
Går du julebukk i romjula?
Nei, men jeg har faktisk gjort det en eller to ganger når jeg var liten!
Har du andre spørsmål som burde tilføyes lista?
Du glemte å spørre om folk har skrevet ønskeliste! Jeg har planer om å gjøre det snart, slik at den kan være til hjelp for de som skal gi meg gaver :p

Sin City Extended! (eller hva den kalles)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ceres wrote:Tenkte vi trengte en juletråd! :D Her er det mange tema som bør adresseres. Hvor skal vi begynne? Nedenfor følger noen julerelaterte spørsmål - velg ett eller alle visst du vil, og skriv litt!

That I will! :D
Familien min spiser kalkun. Det er et kompromiss mellom mine foreldre - den ene var vant til ribe og den andre lutefisk, eller noe i den dur. Foretrekker egentlig kalkun framfor alt annet. Herlig kjøtt, og greier. :D
Er så godt som ferdig. Mangler bare en gave til mamma, et par til søstra mi, og den siste halvdelen til en kompis.
Har blåst sykt mye penger på julegaver i år, uten egentlig å forvente å få tilbake like mye, men i de siste åra har jeg funnet ut at jeg innerst inne liker å gi bort gaver. det kan ha noe å gjøre med at jeg stort sett bare git bort filmer, CDer, eller bøker, og dermed kan presse min personlige smak på andre. :lol:
Men jeg prøver naturligvis å tilpasse gavene - det er jo ikke gøy å gi bort noe som bare havner på ei hylle...
Nei, for all del. I år kommer den tidligere for meg enn noeninne, noe som bare er bra.
Jeg snakker riktignok om juleferien, men alt det derre kommersielle maset bryr jeg meg ikke om uansett. Folk må da få lov til å gjøre som de vil når det gjelder småting som det her. Og så kan det jo være koselig å rusle i julepynta gater, da...
Tror ikke jeg får noe i år. Muligens blir det noe når jeg kommer hjem, siden jeg begynner ferien før advent er halvveis ( :D til dere vgs.-, arbeids- og skolefolk! :D ), men det er egentlig ikke så farlig, siden det begynner å bli noen år siden sist jeg fikk det fast...
- Noen som har fått med seg om det kommer noen bra julekalendere på tv i år? Noe som kan matche nissene på låven?
Jeg ser egentlig ikke på TV, men at noe kan matche nissene på låven, har jeg problemer med å tro...
- Tror du på nissen?
"Nissen er opium for folket." :lol:
Neidda, bare hyggelig å kunne få jula ut av systemet, for å si det sånn. Årets beste ferie, selv om den bare er halvparten så lang som sommerferia.
Marsipan går an. Den bør dog være sjokoladetrukket. :D
"O Helga Natt" er kul, spesielt når den synges av Jussi Björling. Ellers digger jeg all barokkmusikk i jula. Gir skikkelig julestemning.
Nei. Tror jeg har gjort det en gang, og da kjente alle meg igjen på brillene... :lol:
Tror ikke det...
EDIT, jo dette: Hva ønsker du deg til jul?
Det går mye i CDer og filmer. Ønska meg håndklær i fjor, for da var det litt få på hybelen. Men det kom ingen, I år har jeg imidlertid sørga for å skaffe meg et par nye, så da får jeg sikkert haugevis. :P
Enkel, midlertidig liste:
- SW ep. III: RotS
- Sigur Rós - Takk
- snop
- fred til å lese bøker (det kommer alltid noen og plager meg når jeg har låst meg inne på rommet for å kose meg med ei god bok. Egoister! :P)
- snø

Ellers er det egentlig ikke mye jeg ønsker meg. Foretrekker egentlig å kjøpe meg ting selv...
Blir vel egentlig glad for det jeg får. (=

God jul, når den tida kommer! :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Ceres wrote:- Hva spiser du/liker du å spise på julaften?
Pinnekjøt er standard. Trur foreldra mine har planar om heimerøykt og heimesalta i år.
Ceres wrote:- Har du kjøpt julegaver enda?
Skjer sjeldan so tidleg...
Ceres wrote:- Kommer jula for tidlig? (Er denne posten for tidlig?? :wink: )
Enkelte deler (les: kakemenn i butikkane) kjem for tidleg, men då det er fyrste sundag i advent på fyrstkomande sundag, so kan vel oppvarminga byrje snart...
Ceres wrote:- Har dere fått dere julekalender enda? Eller holder det med tv-julekalendere?
Ingen julekalendar so langt, og plar ikkje sjå dei på TV.
Ceres wrote:- Tror du på nissen?
Nei...
Ceres wrote:- Er dette en tåpelig tråd?
Nei, hadde eigentleg venta at det ville kome noko liknande.
Ceres wrote:- Liker du marsipan? Kanskje det bare er jeg som forbinder marsipan med jul...
Aldri ete mykje marsipan, pga. allergi mot neter.
Ceres wrote:- Hva er din yndlingsjulesang?
Har ingen, trur eg...
Ceres wrote:- Har du andre spørsmål som burde tilføyes lista?
Som Eivind nemnte, kva ein ynskjer seg. Mi ynskjeliste består stort sett av fantasybøker (rart det det der...). Nærare bestemt dei av George RR Martin og Christopher Paolini.
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Ceres wrote:- Hva spiser du/liker du å spise på julaften?
Vel, på julaften er det jo selvsagt ribbe, medisterpølse og medisterkaker, med diverse tilbehør. Riskrem hører da visst med, men siden jeg ikke er så veldi glad i det, holder det med en bitteliten bolle. :lol: Ellers er det mye snop, mandariner og litt julekaker! Helst sånne som bestemor har laget da, er ikke så veldig imponert over de ferdiglage i butikken.
Det har jeg nok ikke. Har vel egentlig ikke tenkt så mye på dem enda. Men har satt opp en liste over hvem jeg skal kjøpe til da! :D Får vel prøve å finne det ut før stipendet den 15, for da skal det handles julegaver!
Hmmm.. Jeg synes butikkene starter jule litt for tidlig. Oktober/november blir litt drøyt. Mener alt slikt bør komme den 1. desember! Men denne posten er vel grei! :wink: Fint å starte sånn smått emd julesteminga, pluss en liten påminnelse om hva som venter etter eksamen! :D
Jeg får nok ikke noen kalender lengre nei.. :cry: Men det får holde med en slik en fra rema til 8 kroner.
Er vel ikke så imponert over de tv-kalenderne i år. Vaselina på TV 2, å noen blånisse/rødnisse-greier på NRK. Vet ikke hva TV N har planlagt da..
- Tror du på nissen?
Selvsagt! Hvem ellers kommer med gavene på julaften! :D :wink:
Neida, det er en fin og koselig tråd! :D
Joda, det er godt med litt marsipan, men jeg klarer liksom ikke å få i meg den største grisen. Holder med en slik liten en for min den. Men, det blir ikke helt jult uten da!
Hmm... Denne var vanskelig. Deilig er jorden er fin hvis den er sunget av rette folka. Dessuten synes jeg Joy to the World gir meg litt julestemning!
Det er jeg aldri gjort faktisk, så jeg tror nok ikke jeg begynner med det første. Men det bruker jo å komme en del innom da. Men har jo aldri noe å gi bort da, så det blir noen mandariner liksom!
Kan ikke komme på noen i farta egentlig..
Eivind wrote:Du glemte å spørre om folk har skrevet ønskeliste!
Holder da på med en, blir jo spurt etter det i hytt å pine. Men jeg sliter faktisk veldig med å fylle den opp da. Har vel bare kommet på to-tre ting jeg da.. :oops:
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Thomdril
Asha’man
Asha’man

Post by Thomdril »

Det går mest i ribbe, men det avhenger litt av hvem som er med på middagen. Det hender vil plusser på med julepølse eller kalkun(!)..
Nei. Må vente helt til desember lønninga med det meste innkjøpet gitt.. Blir nok et h******s mas! I år også..
- Kommer jula for tidlig? (Er denne posten for tidlig?? )
Ikke på noen måte.. Fare for at snøen kommer litt seint, men ellers er ting som det skal..
Holder nok med TV-kalenderne. Får ikke den samme entusiasmen rundt julekalenderne lenger...
Jeg så reklame på noe på TV3(?) som het "den tjufjerde". Er vel en jule-parodi på "24".
- Tror du på nissen?
Tror på..? Hva mener du??
Neida.. Bare hyggelig den.
Elsker marsipan. Pappa pleide faktisk å lage det hjemme før i tida, det var sinnsykt godt!
Tja.. Har vel alltid likt den "Rockin around the christmeas tree" (Leif?).
Har jeg nok aldri gjort nei..
Helt blankt..
Who's that riding into the sun.
Who's the man with the itchy gun.
Who's the man who kills for fun!
Psy-cho Dad. Psycho Dad. Psycho Dad!
He sleeps with a gun, but he loves his son.
Killed his wife 'cause she weighed a ton... Psycho Dad!
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Ut av hensyn til trådstartaren skal eg forsøke gjere dette utan quotes...

Familien min et risengrynsgraut på formiddagen og pinnekjøtt om kvelden. Så det er det eg likar å ete på julafta, tradisjon er tradisjon.

Nei, har ikkje kjøpt julegåver enno, men har sett meg ut ein to-tre stykker eg skal kjøpe i morgon.

Jula kjem ikkje for tidleg, for jula kjem ikkje før kvelden tjuefjerde desember, men alt juletøvet rundt om kring i samfunnet kjem for tidleg. Så ja, denne posten er for tidleg. ;-) Den kunne ha venta til etter fyrste søndag i advent, i det minste.

Søskenene mine har nok snart byrja få julekalendere, eg har ikkje vore heime på ei stund så er ikkje sikker. Men om dei åpnar noko før fyrste desember blir det månelyst... Kva meg angår så skal eg kun ha ein julekalender i år, nemleg www.andebyonline.com sitt NM i Donald der det kjem eit nytt spørsmål kvar dag i adventen. Har ikkje noko snev av sjanse på å vinne der, men som medlem på sida føler eg meg forplikta til å delta. :lol:

Julekalendere på tv er eg heller lite interessert i for tida, tipper det ikkje kjem noko bra. Topper i alle fall ikkje Nissene på Låven.

Nei, eg trur egentleg ikkje på nissen. Skulle gjerne gjort det, dog.

Absolutt ikkje ein tåpeleg tråd, den er koseleg. Berre litt vel tidleg.

Forbinder marspian med jul eg òg, men liker det absolutt ikkje. Blærgh.

Yndlingsjulesang... hm... "Let it snow", antakeleg. Sånn på norsk er det vel "Eit barn er fødd i Betlehem", tippar eg. Eller kanskje "No har me vaska golvet".

Nei, går ikkje julebukk i romjula. Har gjort det to-tre gonger om eg hugsar barndommen rett.
Vel... Siden jeg starter tråden kan jeg vel begynne! :D

Kva eg ynskjer meg? Vel, egentleg ingenting, fordi dei einaste som både kjenner smaken min og som eg forventar presangar frå er småsøskena mine og dei har ikkje råd til noko store greier. Frå alle andre ynskjer eg meg generic clothing, så eg slepp å kjøpe det sjølv. Men dersom spørsmålet er kva eg for tida går og siklar etter og ville skreve på ei ynskjeliste blir det vel: "Angel" sesong 1-5, alle volumene som er komme så langt av "Lucifer", "Batman Begins" på DVD og diverse brettspel, bla. "Age of Mythology"-brettspelet som eg kunne tenkt meg å prøve.

Og eg gleder meg så klart til jul. ^^
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Uff, denne tråden har gitt meg lyst på E.C. Dahls julebrus og billigpepperkaker. Men det slapser ute, så jeg gidder ikke gå på butikken. Tortur! :(
- Verg., Aen., 3.315.
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

terje wrote:Uff, denne tråden har gitt meg lyst på E.C. Dahls julebrus og billigpepperkaker. Men det slapser ute, så jeg gidder ikke gå på butikken. Tortur! :(
Men husk: Det er ikke lov før 1. desember!! :wink:
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hahaha, jeg trosser dine tåpelige regler - til tross for mange advarsler kjempet jeg meg ut i uværet, og gjennom kavende sluddvær og hylende nordavind karra jeg meg til butikken, hvor jeg hadde akkurat nok panteflasker til å betale for en sekser med julebrus og ei pakke Berthas pepperkaker. (Og ei kanne tøymykner, men det er en annen historie.) Så tok jeg bussen hjem.

:P
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

endelig jul igjen ja!! :D :D
har egentlig hatt julestemning siden halloween, for da blei jeg ferdig med å selge de forhatte julekalenderene mine(nei, jeg er faktisk så liten ennå at svømminga klarer å presse på meg 15 kjedelige kalendere jeg skal selge, og det er ikke sjokolade i dem engang!!!) siden dette normalt ikke skjer før de siste dagene i november, har jeg gått rundt og tralla på julesnager i en evighet.

tja, julemenyen ser vel omtrent slik ut:

frokost: masse godteri fra en eller annen overfylt julestrømpe! :D sitte og se på tv under dyna sammen med småsøsken, og starte dagen med å proppe seg full av sjokolade! finnes ikke noe bedre... :P

lusj: grøt hos oss også. hehe, pappa blei så lei av gloing i grøten at han pleier å legge mandler i alle skålene, sånn at han får litt fred...

middag: det var alltid diskusjonen når jeg var liten; vi fikk besøk av både mammaes og pappas slekt, og de tviholdt på sine egne tradisjoner, og pappas side ville ikke ofre pinnekjøttet sitt for alt iverden, og ditto med mammas gjeng og ribbe. endte ofte med at mamma laga begge deler... :P det blei jo forholdsvist enkelt etter at de skilte seg da, hmm.. tror det er ribbe i år.

har ikke egntlig begynt å kjøpe inne gaver ennå, men har bestillt smykkene venninne mine skal få... også har jeg laga masse gaver med lillebroren min på 5. sitti og klippt i papp, og limt på stoffbiter og sånn.. kjempekoselig!! :D

jula kommer ikke fortidlig nei, og tråden er såvisst ikke dum!! :P

har julekalender ja, men det er bare den teite kjedelige. får sjokolade kalender av mamma, også skal jeg kjøpe meg en egen en. jul på månetoppen... :D

ingenting slår nissene på låven, og ungkarsnissen var tragisk! blæ... får vel se hva som kommer iår... :?

marsipan er godt-godt, og skal spise masse av det! marsipan er noe av det jeg forbinner mest med jula, så det er ikke bare deg...

yndlingsjulesang... hmm... har alltid elsket musevisa, men jeg må innrømme at det er noe spesielt når småbrødrene dine løper rundt deg og synger på låven sitter nissen...

må vel ut og gå julebukk med de små, men det er for dems skyld og ikke for min egen. har den vannen å bake kake eller lussekatter, og går rundt og dele med alle naboene mine, spre litt glede og gi, steden for å ta...
(funka glimrende på halloween, tror ikke det var et hus som sa nei til å kjøpe kalender av meg etter å ha fått kake :P )

nei, gleder meg sykt! om jeg ikke er barnselig nok ellers, så tar det helt av i jula... hehe, men er morro det! :D :D :D
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

terje wrote:Hahaha, jeg trosser dine tåpelige regler - til tross for mange advarsler kjempet jeg meg ut i uværet, og gjennom kavende sluddvær og hylende nordavind karra jeg meg til butikken, hvor jeg hadde akkurat nok panteflasker til å betale for en sekser med julebrus og ei pakke Berthas pepperkaker. (Og ei kanne tøymykner, men det er en annen historie.) Så tok jeg bussen hjem.
Eg nominerar herved "Så tok [subjekt] bussen hjem" til ei av verdas ti beste avsluttende setninger. Den kan brukast så og seie overalt.

"Ringen smeltet og oppløste seg i den veltende lavaen, og to utslitte hobbiter kara seg bort frå krateret.
Så tok de bussen hjem."

"Rand brøt seg ut av boksen Aes Sedaiene hadde holdt han i, og så tok han bussen hjem."

"Kardinal Richelieu smilte overlegent til D'Artagnan. Så tok han bussen hjem."

" "Vær på vakt mot den enbeinte mannen!" ropte den døende sjømannen. Så tok han bussen hjem."

"Trollet sprakk, så Askeladden fant fram alt gullet hans og så tok han bussen hjem."

" "Rød pille eller blå pille?" spurte Morpheus Neo. Så tok han bussen hjem."
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

At de gidder, jeg hater buss :p

Nå er det snart under en måned til jul :o
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Jeg må si jeg er overveldet av responsen denne tråden får! 11 svar på under et døgn. :D

Artig å høre at alle stort sett har forskjellige yndlingssanger! For ikke å snakke om at min generelle oppfatning om at gutter har mindre kontroll på julegaver enn jenter ikke akkurat ble motbevist... :P :wink:

Jeg føyde til spørsmålet: Har du noen spesielle ønsker? til lista i post 1. Bare kom med nye forslag!

Og Loki! :D

Jeg får vel si litt om hva jeg ønsker meg til jul også da!

1. Fleecejakke. Skikkelig ei. Kalde lesesaler... (Og til utendørsbruk selvsagt.)
2. Lampe. Liker ikke taklyset på hybelen min, det er så skarpt, og en av mine tidligere to lamper har takket for seg.
3. Stor sekk. Reisesekk, altså.
4. DVDer og bøker og cder av ymse sort.
5. Denne er litt uklar, men jeg tror at jeg ønsker meg et spanskkurs. CDer altså.
6. Et skjerf. Ikke hvitt.
7. Fred på jord! :D
8. Bokhylle. Men det tror jeg ikke at jeg får, da.
9. Alt annet folk tror jeg trenger. :wink:
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Jeg boikotter jul før den 20. desember.
Jul er et helvettes herk helt til den 24 :roll:
Men snø er positivt da....
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.