Du har rett. Dialog, fred og forsoning er løsningen. Men det er ingen enkel oppgave.Ceres wrote:Det siste vi trenger er krig. Folk i denne delen av verden har mer i hode sitt enn hevnlyst.
Trykkingen av Muhammed i Magazinet
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Nå har jo Israel trykkt tegningene! Det må jo bli grig slik som muslimene oppfører seg! Trokke på løven vår! Pfhui!!
Nå mangler vi bare USA og England, så har all stormaktene trykket tegningene, uten om Russland, og det er jo Komunister eller Katolikker/Ortodokse inn til beinet, så man kan ikke regne med dem.
Nå mangler vi bare USA og England, så har all stormaktene trykket tegningene, uten om Russland, og det er jo Komunister eller Katolikker/Ortodokse inn til beinet, så man kan ikke regne med dem.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Dette, som de fleste av de andre opprørene (hvis en ser nøyere på dem), er utslag av innenrikspolitiske forhold: Syria er et av Midtøstens mest repressive regimer, og islamistene er en av flere opposisjonelle grupper, som i de fleste andre muslimske land (f.eks. Irak, Palestina, Libanon, Egypt, m.fl.). Så hvis myndighetene hadde sendt i vei opprørspolitiet sitt (som er noen hensynsløse jævler - i 1982 massakrerte de mellom 10 og 20.000 demonstranter) hadde de kunne fått en revolusjon på nakken. Bedre da med en ambassade- og en konsulatbrann, og litt diplomatisk refs fra et lite land langt borte...Thomdril wrote:Det som opprører meg mest her, er det ikke ble gjort noe som helst forsøk på å stoppe "opprørerne" som fikk gå flere kilometer før de nådde ambasaden. Får håpe myndighetene i de andre landene der nede i hvert fall prøver å stoppe dem, selv om det ser dårlig ut i Beirut..
Når det gjelder flaggbrenning, er jeg enig i de som tidligere har sagt at det også faller under ytringsfriheten - en frihet som rett nok er starkt begrensa i disse områdene, men for oss er det jo universelle, så...
Apropos ytringer, så har jeg begynt å lure litt på om hvorvidt disse "karikaturene" i det hele tatt kan klassifiseres som "ytringer" - særlig fra MagaZinets (hehehehehehe) hold. Jeg mener, såvidt jeg kan se, ligger det ingen meningsytring bak denne tegninga, annet enn at alle muslimer/arabere er terrorister, og at islam er en terroristisk religion. Noe som jo er opplagt for alle at ikke stemmer. Når man i tillegg tenker på at MagaZZZZinet (hehehehehehehe) er blant de framste forkjempere for å vekke "blasfemiparagrafaen" og at de i sine programforskrifter har noe om at "vi skal provosere andre religioner"...
Virker ikke som om de har hatt andre baktanker med dette enn å hisse opp muslimene og forverre disses allerede frynsete rykte. Forkastelig.
For ikke å snakke om at frihet ikke er verdt en dritt hvis en ikke kombinerer den med folkeskikk og fornuft. Det finnes mer konstruktive måter å kritisere islam på, for å si det sånn...
Uff, jeg hade dette mye bedre tenkt ut før i dag, men pytt....
Ellers har jeg i de siste dager blitt forskrekka over å se hvor få det er som kan kalles realpolitikere i Norge - det er nesten bare UD, så vidt jeg har fått med meg, som innser at for å roe gemyttene må man kompromisse litt. Ska alle stå steinhardt på sine egne krav, kommer vi bare til å kjøre hele verden på dunken. Men det er vel dit vi er på vei uansett...
Og når vi nå snakker om fornærmelser: Hvis disse greiene ikke faller under injurieparagrafene, hva gjør det da? Hvis ikke dette er injurierende, er ingenting det. Så vi kan likså godt vaskaffe denne paragrafen også, når vi først er i gang.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Kan ikkje slektningene hans saksøke?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
tror ikke det blir sett på som injurie å bli tegnet.
da ville du jo hatt ett injuriesaksål etter hver rettsak som blir dekket i retten.
uansett syns jeg det som skjer er helt sykt, men kan trøste meg med at ikke muslimer flest er slik. leste en plass at de fleste demonstrantene er arbeidsløse ekstremister.
da ville du jo hatt ett injuriesaksål etter hver rettsak som blir dekket i retten.
uansett syns jeg det som skjer er helt sykt, men kan trøste meg med at ikke muslimer flest er slik. leste en plass at de fleste demonstrantene er arbeidsløse ekstremister.
Våpenprodusenter, då?Lothar wrote:Det er ingen som trenger krig, skjønner du.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Har en viss oppfatning om at visse amerikanske presidenter også trenger krig. Spesielt om det er omvalg snart.
(Bare for å kverulere litt...)
(Og når det er sagt så er jeg glad du ikke var helt seriøs, men det er alltid vanskelig å si. Bedre å ta deg seriøs enn ikke, spes når jeg ikke kjenner deg særlig godt enda. Skal gjøre en bedre innsats neste gang!)
(Og når det er sagt så er jeg glad du ikke var helt seriøs, men det er alltid vanskelig å si. Bedre å ta deg seriøs enn ikke, spes når jeg ikke kjenner deg særlig godt enda. Skal gjøre en bedre innsats neste gang!)
Urban tilværelse
Våpenprodusentene kunne ikke hatt det stort bedre nå. Våpen er big business, og med krigen i Irak og sånn tjener de fett nå.Loki wrote:Våpenprodusenter, då?Lothar wrote:Det er ingen som trenger krig, skjønner du.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Ein kan alltid ha det betre...
Hm, beklagar, eg var kanskje uklar, men eg var under inntrykk av at amerikansk president var eit talsmannsembete for våpenprodusenter?Ceres wrote:Har en viss oppfatning om at visse amerikanske presidenter også trenger krig. Spesielt om det er omvalg snart.