Pride and Prejudice

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Pride and Prejudice

Post by Ceres »

Nå har jeg altså fått sett årets første store flotte deilige hærlige nydelige film... Pride and Prejudice. Noen som har sett den? Mmm... Darcy...

Noen som har sett den britiske miniserien? Den så jeg for omlag et år siden, og den er nydlig. Men for å diskutere temaet må nødvendigvis noen ha sett hva jeg prater om...

Altså... ?
Urban tilværelse
aviendha
Hengiven
Hengiven

Post by aviendha »

Jeg har sett serien.Kjempe fin:D Har veldig lyst til å se filmen også.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

jentekliss!

jenta truer å dra meg med. Jeg stritter imot så godt jeg kan. I første omgang klarte jeg og omdirigere til langt mer smalfulle saw 2 :)
Daughter of the Nine Moon
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Daughter of the Nine Moon »

Det var da enda godt. Det kunne jo tenkes at du, Gud forby, ble smittet av den svært spredelige parasitten jentelus... :lol:

Selv likte jeg denne filmen meget godt. Har elsket boken siden den første gangen jeg leste den, og filmatiseringen var ingen skuffelse. Skuespillerne brillierte. Det er første gang jeg har sett en film med Keira Knightly uten å gremmes. Man hadde egentlig ingen planer om å se filmen, men jeg er glad for at jeg gjorde det. Jeg fikk desverre ikke sett BBC produksjonen, noe som irriterer meg til de tusner, da de fleste jeg kjenner har presisert at den var veldig god.
Du finner idioter over alt. På hele kloden.
Jeg sier ofte til meg selv: Malin, du er ikke alene.

Hva med ekornverdet?
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Jentelus har jeg nok blitt smitta av for ganske lenge siden, men ekle, sentimentale grinefilmer prøver jeg å holde meg unna.

Om du sutrehøner som forelsker seg i hver sin riking.

men så likte jo ikke ho mr darcy da! men så likte ho han alikavel! så nyyydelig.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Det er uten tvil ingen sutrefilm! Alt går jo bare bra, og man sitter med et smil om munnen fra ende til annen.

Jeg var også meget skeptisk på Kiera Knightly, for jeg synes ikke hun har gjort noe før som tilsier en bra rolle, men hun gjorde det ok. Og han som spilte Darcy, Mathew MacFaddyen eller noe slikt, var jo perfekt til rollen. Like perfekt som Collin Firth som hadde rollen i miniserien. Og ja - miniserien er utrolig god.

Jeg likte også veldig godt jentens mor på filmen. Hun spilte godt. Det samme kan sies om Mr. Bingley og søster, samt Ms Lucas. Det er så viktig at filmens hovedpersoner bygges opp av andre dyktige skuespillere.

Jeg savnet to ting i filmen i forhold til miniserien... Noen som kan gjette? Begge scenene inkluderer en våt mr. Darcy... :oops:

:D
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Daughter of the Nine Moon wrote:Jeg fikk desverre ikke sett BBC produksjonen, noe som irriterer meg til de tusner, da de fleste jeg kjenner har presisert at den var veldig god.
Hmm, dette skal da ikke være noe problem? Hver gang jeg er inne i en forretning hvor DVD-er omsettes, må jeg nesten vade meg gjennom bunkevis med Pride And Prejudice-DVD-er...

Uansett, jeg gleder meg som en unge til å få sett denne filmen. Jeg har likt alt annet jeg har sett av Austen-filmatiseringer, så forhåpningene er høye.

Forresten, er det denne som ble filmatisert for noen år siden også, med bl.a. Alan Rickman og han britiske fyren som spilte hovedrolla i Fire Bryllup og En Gravferd (elendig på navn...)?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Den har jeg nok ikke fått med meg...

Har du sett miniserien Terje? Gleder meg til å diskutere litt her...

Likte filmen så godt at jeg gikk og så den en gang til... Så nå har jeg altså sett filmen to ganger. Meget uvanlig for min del.
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Litt som med meg og Harry Potter, altså? (Var på kino og så den for tredje gang nå denne uka...)

Men nei, jeg har ikke fått sett miniseria. Skulle egentlig se den med søstra mi i jula, men det ble liksom ikke noe av. Kommer vel til å se den i løpet av de neste månedene, men...

Har egentlig mer lyst til å lese boka - søstra mi påstår at Austen har en helt herlig sarkastisk måte å beskrive adelsfolka på, som jeg tror jeg vil like ganske bra...
- Verg., Aen., 3.315.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Grom film. Ironien og sarkasmen til Austen en forbilledlig bevart. Det blir sagt at denne ikke var like god som seria, men hvis det er tilfelle, må seria være veldig god.
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply